Logo
De beste datingsites van Nederland 2019
onlinedating-trends-2012

Onlinedating-trends 2012:
van online website om een partner te vinden tot ontmoetingsplek voor seksuele avontuurtjes

De internet portalen voor onlinedating zijn volwassen geworden. Bij de grote exploitanten is echter weer een licht nervositeit – of beter gezegd: creatieve onrust te bespeuren.

In ieder geval komen er in 2012 op de singles spannende vernieuwingen af, die wij hier willen beschrijven.

De beste online relatiebemiddeling

Het aantal gebruikers van websites voor singles blijft sinds 2006 min of meer gelijk (rond de 7 miljoen per maand plus 3 miljoen erotiekzoekers) en in 2011 klonk de conclusie al: de groei heeft zijn hoogtepunt bereikt, we moeten iets nieuws bedenken. Er zijn in het afgelopen jaar geen wereldschokkende nieuwigheden op dit gebied geweest - die hebben de aanbieders voor 2012 bewaard, want de druk om zich van concurrenten te onderscheiden en de singles te boeien, is in de branche van het onlinedaten aanzienlijk gestegen.

Uit de waarnemingen van wat in 2011 internationaal – en in het bijzonder in de VS - aan nieuwe diensten op het gebied van onlinedating op de markt gezet werd en aan de marketingactiviteiten van de grote aanbieders kunnen de bepalende impulsen afgelezen worden, die in 2012 de branche in Nederland zou kunnen moveren:

1. Onlinedating-trends 2012:
Live wordt sneller – en beter

Onderzoeksstudies tonen aan: singles mopperen bij onlinedating al jaren, dat de eerste ontmoeting met een internetcontact in 7 van 10 keren een volledige mislukking is. Het probleem wordt meestal veroorzaakt door de lange voorlooptijd tot de eerste live-date en de overdreven verwachtingen, die zich in de loop van die tijd vaak opgebouwd hebben. En dan schijnen er bovendien vaak werelden te liggen tussen de profielfoto en de verschijning van de datingpartner in levenden lijve - een ramp voor beide partijen!

Strikt genomen zijn hier twee onlinedating-trends of beter tegensturende trends waar te nemen, die in 2012 aan betekenis zullen winnen en dus al twee van de online dating trends 2012 vormen:

Sneller elkaar ontmoeten en meer webcam/video telefonie

Singles zijn enerzijds allengs (onze dating-adviezen schijnen eindelijk vrucht afgeworpen te hebben...) veel ervarener en sneller bereid, om een afspraak te maken voor een eerste face-to-face-ontmoeting, om na te gaan of online- en offline-versie van het internetcontact daadwerkelijk met elkaar overeenkomen.

Waar de Verenigde Staten en Groot Brittannië tot dusver voorlopers waren, trekken nu ook hier bij ons de singles bij en grijpen steeds vaker al voor de date naar de webcam of stellen een skypegesprek voor als eerste voorproefje. Ook dit maakt een online dating trend 2012 uit. Wij denken dat, dat toch menige website voor onlinedating zou moeten stimuleren tot het uitbreiden van haar flirtkenmerken in de richting van een chat, waarbij men elkaar live leert kennen!

Betere contactsuggesties door de aanbieders

Wie bij de grootste onlinedating-sites bv. in München naar "niet rokende, academische vrouwen met een normaal figuur tussen 30-40 zoekt, ontvangt een paar duizend hits. En wat nu? De meeste singles voelen zich hier enigszins overvraagd en surfen een beetje lukraak door de profielen.

Een eerste goede aanzet tot verbetering van websites voor de onlinedating biedt zich hier al aan: de sites met contactadvertenties match.com en haar zuster in Europa (Meetic) tonen ieder lid elke dag 5 of 6 profielen met partners ("Daily5"), die in hun zoekprofiel passen en die hen zouden kunnen bevallen. Ook nu analyseren de exploitanten het "gedrag" van hun leden op de website (Hoeveel emails worden met een voorgesteld contact gewisseld? Welke suggesties voor contact kunnen rekenen op een goede voting?) Op basis van deze analyses is het match.com 2011 in de VS gelukt, om uit de "Daily5" na een paar leerdagen al dubbel zoveel email-dialogen tussen de singles te laten voortkomen. Misschien is dit ook een online dating trend 2012.

2. Onlinedating-trends 2012:
Slimme prijsacties nodigen uit...

...tot gratis uitproberen en vertoeven! Met verlokkende en kortdurende gratis aanbiedingen kunnen altijd al nieuwe klanten gewonnen worden. Denk alleen maar eens aan de fastfoodketen McDonald’s: Toen zij met een-euro producten begonnen zijn, voorspelde men wijd en zijd het dreigende faillissement. En? De burger is blijven bestaan.

Dit model is in de VS nu ook door de gigant in de branche gevolgd: De onlinedating-portalen weten uit ervaring, dat het eerste weekend in januari het allerbeste is. Dan willen singles hun goede voornemens in praktijk brengen en zijn ze graag bereid voor datingsites te betalen. Marktleider in de VS eHarmony bood alle singles precies in dit weekend ALLES HELEMAAL GRATIS aan. En jubelt van vreugde, want een hele reeks singles, die waarschijnlijk nooit een Premiumlidmaatschap zouden hebben afgesloten, zijn nu verslaafd aan eHarmony geraakt;-)

Europa loopt wel een beetje op oorspronkelijke datingland VS achter, maar trekt nochtans naarstig bij: Wie dus in 2012 een beetje oplet, kan de beste portalen gratis uittesten! Ja, ook dit kan worden een online dating trend 2012.

3. Onlinedating-trends 2012:
Het wordt mobieler

Laten we de aanhoudende trend tot MobileDating niet vergeten. Want we ook dit als een online dating trend 2012 zien. Voorbeelden hiervan waren actief in gayscene wat betreft sekscontacten-dating (Grindr.com met meer dan 2 miljoen gebruikers kan men helemaal niet meer online gebruiken, maar UITSLUITEND mobiel!). Inmiddels echter zijn zij niet alleen in de hetero-erotische datingscene (MyDirtyMobile) toegevoegd, maar ook al lang bij de sites met contactadvertenties en de totaal onschuldige portalen om te flirten erbij gekomen.

Tot nu toe hebben de apps van de grote onlinedating-sites nog rampzalige reviews in de app-stores ("Crashen voortdurend!"), maar de nieuwe versies 2012 krijgen het voor elkaar, dat is geen vraag meer!

4. Onlinedating-trends 2012:
Het wordt erotischer

De eigenzinnige marketingcampagnes van de organisatie voor slippertjes Ashley Madison l - Horst Seehofer als degene die vreemdgaat op de Alexanderplatz in Berlijn- hebben als aardig neveneffect, dat de erotische kant centraal op ieders tong ligt.

Het gehele erotische segment op de onlinedatingmarkt ontwikkelt zich en differentieert zich verder – naast de groeiende markt van gelegenheidsdatingportalen voor incidentele affaires en avontuurtjes schept het ruim baan ook voor het Cougar Dating onder het motto "rijpe Lady en knappe jongere vriend" in de media: Demie Moore en Ashton Kutcher, Madonna en Toyboys trok het laatste jaar behoorlijk de aandacht. Ook hier verwachten wij voor 2012 een verdere "ontVIPisering" en de wenselijke ontwikkeling naar stijgende acceptatie. Dus volgens ons ook een online dating trend 2012.

Onlinedating-trends 2012:
DE conclusie

Aanbiedingen voor gratis toegang, betere suggesties voor contacten, coolere eerste ontmoetingen – wat wilt u nog meer? Het onlinedaten in 2012 moet u zich niet laten ontgaan!

Top

Kies je datingsite en vergelijk!

Kies tot drie aanbieders en vergelijk jouw selectie.

Vergelijk!
Kies je datingsite en vergelijk!